Taught by Brían Hanrahan and José Wolffer
* Dada la naturaleza de la temática, este curso es bilingüe: los materiales están tanto en inglés como en español. Las contribuciones a las discusiones se podrán hacer en cualquiera de los dos idiomas.
What does it mean to hear and to listen?
How do hearing and listening change in different historical circumstances? How do they change with different subjects and objects of listening? How does sound create meaning, in conjuction with other aesthetic, semantic and somatic elements? How do we bring together aesthetic and philosophical approaches to sound with methods from the social and human sciences? |
¿Qué significa oír y qué significa escuchar?
¿Cómo cambian el oír y el escuchar en diferentes circunstancias históricas? ¿Cómo cambian con diferentes sujetos y objetos del escuchar? ¿Cómo produce significado el sonido, en conjunto con otros elementos estéticos, semánticos y somáticos? ¿Cómo podemos conjuntar las aproximaciones estéticas y filosóficas al sonido con métodos de las ciencias sociales y humanidades? |
Course Objectives
In this seminar the participants will:
- Engage with key questions and topics in the interdisciplinary field of sound studies.
- Reflect on listening and hearing as personal experiences and as aesthetic, historic and political phenomena.
- Analyze a variety of acoustic documents, artworks and other sound artifacts from an informed and critical perspective.
- Encounter contemporary electroacoustic composition, especially from Mexico.
This seminar investigates key questions in the interdisciplinary field of inquiry known as sound studies. Through critical reading and careful listening, participants will reflect on the nature of hearing, on noise and soundscape, on the relation of sound to cultural and personal meaning, on acoustic media and sound technology. In doing so, we engage with recent writing on sound. This growing body of scholarly work has transformed our understanding of the history, aesthetics, sociology and political economy of sound.
The progression of this course is thematic rather than chronological. Discussion will focus on critical engagement with a number of short readings, and careful listening to a selection of acoustic documents and artworks.
Each session focuses on a key theme in sound studies. In this introduction, we will range across disciplines and styles of thought. For example, when we address questions of listening and the subject, the reading is more philosophical, while when we look at digital culture, the focus is on questions of technology and media. This diversity of approaches will allow us to make new connections and draw new distinctions in thinking about sound and auditory culture.
Objetivos del curso
Al final de este seminario los participantes serán capaces de:
- Involucrarse con preguntas y tópicos clave en el campo interdisciplinario de los estudios de sonido.
- Reflexionar sobre los actos de oír y escuchar como experiencias personales y fenómenos estéticos, históricos y políticos.
- Analizar una variedad de documentos acústicos, obras de arte sonoro, y otros artefactos de sonido desde una perspectiva crítica e informada.
- Involucrarse con la música electroacústica contemporánea, especialmente en México.
Este seminario investiga cuestiones clave en el campo interdisciplinario conocido como estudios de sonido (sound studies). A partir de leer críticamente y de escuchar cuidadosamente, los participantes reflexionarán sobre la naturaleza del oír, sobre el ruido y sobre los paisajes sonoros, sobre la relación entre el sonido y los significados culturales y personales a los que se asocia, sobre medios acústicos y tecnologías del sonido. Al hacer esto, nos involucraremos con escritos recientes en torno al sonido. Este cuerpo creciente de trabajo académico ha transformado nuestro entendimiento de la historia, estética, sociología y economía política del sonido.
Syllabus
- Listening (with the participation of José Wolffer).
- Sound and Society.
- Soundscape and Nature – Acoustic Ecology.
- Sound, Place, Memory.
- Noise and silence in the Avant-Garde.
- Emancipated Sound—Electroacoustic Invention in Mexico (with José Wolffer).
- Accident and Glitch, Noise and Medium (with José Wolffer).
- Deaf and Blind Media.
- Sound and Image.
- Digital Sound.
All course materials will be made available to participants online.
Public: humanists and social scientists of all disciplines, musicians and artists, especially those working with sounds and images.
Modality: online. Public: Working sessions neither take place in real time nor have a fixed schedule, but require approximately 5 hours per week.